Saker – Vad du som elev kan göra

 

Om du vet att du har lätt att tappa bort saker och svårt att själv komma på hur du ska göra för att komma ihåg dem kan det vara bra att be någon vuxen om hjälp. Det kan handla om att de vuxna påminner dig om att ta med vissa saker eller att de hjälper dig att tänka ut hur du ska göra för att lättare komma ihåg.

 

Man behöver träna under en period innan det går automatiskt. Det kan vara tröttsamt att träna på saker men fördelen är att när du vant dig vid att göra på ett visst sätt så behöver du inte längre tänka på det. Träna inte på för många saker samtidigt - ta en sak i taget. Man slipper mycket tjat från vuxna om man har kommit på hur man ska ha ordning på sina saker.

 

Gör saker i samma ordning

 

På morgonen blir det lätt stressigt. Det är mycket som ska göras och det finns en tidsgräns. Kom överens med dina föräldrar om när du ska gå upp och gör tillsammans en ordning som passar er. T.ex:

 

  • Gå upp
  • Äta frukost
  • Duscha, borsta tänderna
  • Klä på dig
  • Titta efter på schemat vad som ska hända idag
  • Kolla att alla saker är med: läxböcker, gympakläder mm
  • Om du går sist: kontrollera att spisen är avstängd, lamporna är släckta eller annat som ni kommit överens om ska vara gjort. Gör gärna en checklista tillsammans med dina föräldrar som du kan titta på.
  • Innan du går iväg titta efter igen att du har med det du behöver: busskort, nycklar, plånbok, väska, mobiltelefon
  • Lås dörren

 

Du kan göra en liknande lista som du kan använda innan du går hem från skolan, t ex vilka böcker du ska ha med dig hem. Kontrollera att du har samma kläder på dig som du hade på morgonen så att tröjor och vantar inte blir kvar i skolan.

 

Minneslistor

 

Att använda minneslistor för att komma ihåg saker är väldigt bra. Post-it-lappar kan man sätta på ställen där man behöver komma ihåg saker: på ytterdörren, i köket, bredvid sängen eller i badrummet.

 

Påminnelser i mobilen

 

Träna på att lägga in påminnelser om allt du behöver komma ihåg i mobilen. Blir det en vana så är det lättare att komma ihåg. Det blir fler och fler saker att komma ihåg ju äldre man blir så börjar du tidigt kommer du att ha mycket nytta av det!

 

Organisera sina saker

 

Om dina saker har bestämda platser är det lättare att hitta dem. Hemma kan man ha olika lådor för olika saker och märka dem med vad som ska vara där. Ha alltid busskort, nycklar och andra viktiga saker på samma ställe t ex en särskild hylla eller i en bestämd ficka i jackan.

 

Städa bland dina saker

 

Har du svårt att veta hur man städar? Be dina föräldrar om hjälp att göra en lista på vad man ska göra och i vilken ordning t.ex. plocka upp alla smutsiga kläder och lägg dem i tvättkorgen. Ta en bit i taget och pricka av på listan det du gjort.

 

 PRAKTISKA TIPS

  • Packa väskan kvällen innan kan vara ett bra sätt att tänka igenom och komma ihåg allt.
  • Skriv listor på sådant som ska kommas ihåg, t ex läxor, prov, jobba med ett arbete, matsäck mm.
  • Att ha ett eget rithäfte som man ritar i istället för lösa papper kan göra det lättare att komma ihåg.
  • Se till att ha en väska eller ryggsäck.
  • Lär dig använda kalender. Skriv in sådant du ska göra och det du ska ha med så att du inte glömmer något.
  • Lägg saker på bestämda platser så att du vet var de är och hittar sakerna
  • Stoppa ner papper och läxor i väskan direkt så att du inte glömmer dem.
  • Sätt larm på mobilen att packa väskan med gympakläder redan kvällen innan. Kanske ett larm samma morgon också?
  • Be vuxna påminna om saker du behöver ha med dig.
  • Städa din väska, ryggsäck, skåp och lådor med jämna mellanrum, t ex en gång i veckan. Ta hjälp av en vuxen om det är svårt.
  •  Ha olikfärgade mappar till varje ämne.
  • Lägg dina saker direkt på din hylla, i ditt skåp, i din väska/ryggsäck så att du inte sprider ut dina grejer.
  • Skriv namn på alla dina saker.
  • Häng jackan på samma ställe, t ex i matsalen så är det lättare att komma ihåg den
  • Kolla innan du går hem eller hemifrån att du har med dig det du behöver. Det kan vara bra med en minneslista vid dörren eller i skåpet.

Provivus AB

Utbildning, handledning och utveckling

David Edfelt, leg psykolog, 0730 87 87 85

Gunilla Carlsson Kendall, leg psykolog, 070 795 41 04

Provivus AB

Utbildning, handledning och utveckling

David Edfelt, leg psykolog,

0730 87 87 85

Gunilla Carlsson Kendall,

leg psykolog,

070 795 41 04