Saker – Vad du som förälder kan göra
En del barn har större svårigheter än andra att hålla reda på sina saker. Har ett barn svårt att överhuvudtaget koncentrera sig brukar det oftare också ha svårare att hålla ordning på saker än andra. Det är då lätt att man som förälder blir tjatig.
Ett sätt att försöka påverka den här situationen är att skapa tydliga strukturer och rutiner. Det kan t.ex. handla om att ha bestämda platser för saker eller checklistor och påminnelser om sådant som ska göras eller tas med till t ex skolan, träningen etc.
Involvera barnet
Det kan vara bra att involvera barnet i planeringen och i t ex packandet av väskor, städning, eller annat som ska göras, även om barnet inte klarar av det på egen hand. Detta ger träning i att se hur man gör, och kan så småningom leda till att barnet klarar allt samman självt. En del barn vet inte säkert om de har med sig en frukt i väskan eller vilka regnkläder som är deras egna, vilket kan leda till att de inte använder sådant de har med sig. Att ta med barnet i organisationen kan till en början ta mer tid, men det får du igen senare.
Kontakt med skolan
För en del barn är det viktigt att lärare och föräldrar har mer kontakt med varandra för att hjälpa barnet att verkligen få med sig de saker som behövs.
PRAKTISKA TIPS
Provivus AB
Utbildning, handledning och utveckling
David Edfelt, leg psykolog, 0730 87 87 85
Gunilla Carlsson Kendall, leg psykolog, 070 795 41 04